maanantai 16. kesäkuuta 2014

Museoviikko

Huuh viime viikko menikin siinä lähes kokonaan museoita kiertäessä. Käytiin yhteensä kuudessa eri paikassa, joista kolmessa sai ottaa kuviakin, joten kuvat niistä.

Maanantaina aloitettiin puistossa auringonoton jälkeen Villa della Regina nimisellä paikalla, joka on ilmeisesti kuningattaren vanha kesä-asunto. Hieno paikka ja hyvät näkymät kaupungin yli, etu- ja takapihalla suihkulähteet ja kaikki. Huoneet oli näyttäviä ja eri teemaisia, löytyi kiinalainenkin tyyli yhdestä. Ei ehkä paras päivä lähteä käymään tuolla, koska se oli noin 20-30 minuuttia ylämäkeen ja asteita oli 34. Vähän toi haastetta lopulta reissuun, mutta ei saa valittaa kun aurinko paistaa.



Tiistaina käytiin heti aamusta egyptimuseossa, joka on toiseksi suurin ja tärkein koko maailmassa. Mietittiin että kuinka semmoinen on Torinoon eksynyt, mutta ei saatu vastausta. No ihan kauheeta vaikutusta se ei meihin tehnyt, kierrettiin koko paikka vähän reilussa puolessa tunnissa ja oltiin fiiliksellä että siinäkö se oli. Kuulemma kaikista vaikuttavin osa on nyt rempassa ja sen takia museo on niin pieni nyt.




Seuraavaksi otettiin suunta pääpiazzalle tarkotuksena mennä vaan johonki museoon sieltä, nyt kun kerran museokortit meillä on. Matkalla löydettiin kuitenkin hieno rakennus ja bongattiin meijän museokortti merkki eli ilmainen sisäänpääsy. No se päätyi olemaan paras tiistain museoista. Siellä oli Italian historiaa ensimmäiseen maailmansotaan asti. Ainut huono puoli oli että paikassa oli kuvauskielto. Siellä oli ihan vaikuttavaa tavaraa ja tietoa, vaikka en mikään niin historia tai museo ihminen olekaan. Kolmas museo sitten oli piazzalta valitsemamme, johon Marco oli nähnyt edellisenä päivänä ison jonon ja kuullut joltain että oli jonottanut kaksi tuntia. Me päästiin suoraan sisään ja kyseessä oli taidenäyttely. Kierrettiin paikka aika äkkiä ja sitäkään ei oikein koettu ihmeelliseksi. Ihan hienoja maalauksia, mutta se siitä.


Keskiviikkona oltiin ajoissa liikkeellä ja mentiin mun tentin jälkeen käymään automuseossa. Siellä oli kaikki ihan ensimmäisistä autoista lähtien ja paljon historiaa. Tykkäsin tosi paljon, oli keskitytty paljon autoihin mutta löytyi myös kivoja yksityiskohtia. Esimerkiksi yhdessä huoneessa pystyi katselemaan automainoksia ihan ensimmäisistä tähän päivään ja vieressä oli pieni "possujuna" johon sai mennä katsomaan Fiat 500:sen valmistusprosessin. Automuseosta ois vaikka kuinka paljon kuviakin, mutta tässä nyt vaan muutama.



Torstaina mentiinkin jo pois Torinosta, ihan viereisees kylään/kaupunkiin jossa käytiin Castello di Rivolissa. Kyseessä oli jonkin sortin linna johon oli rakennettu nykytaiteen museo. Lähdettiin ajoissa metrolla, mutta jotenkin matkaan menikin kauheasti aikaa ja istuttiin linnan ulkopuolella ihailemassa maisemia, niin lopulta meille jäi puoli tuntia aikaa itse museoon :D Juostiin se sitten läpi ja kaikki oltais haluttu vähän kauemmin siellä olla ja katsella rauhassa. Tääkin paikka oli kyllä korkealla ja kävelyynkin meni jonkun aikaa metron ja bussin lisäksi. Kaunis paikka ja hyvät näkymät Torinon yli eri kulmasta kuin muut paikat jossa on näköala.




Perjantai olikin puhtaasti pyhitetty auringolle, kun luvattiin tähän mennessä kesän ennätyslämpöä eli 37 astetta. Sainkin tehokkaasti käyttää ajan yksin puistossa, kun muut valitti että liian kuuma. Siinä sitten grillailin itteeni muutaman tunnin ennen kun ekat uskalsi liittyä seuraan. Illalla pidettiin pikku kekkerit kun yks meidän porukasta tuli takasin reissulta.




Loppuviikonloppu kuluikin melkein tenttiin lukemisessa ja lauantaina oli vielä bileitten toinen osa. Tänään oli tosiaan tentti, jonka olis varmaan läpäissy ihan vaan lukematta. Professori piti sen suullisena ja olin vähän hukassa että mitähän kaikkee pitää osata niin lueskelin sit aika huolella. Lopulta se meni siihen että professori kyseli suomesta multa ja että kuinkas tykkään italiasta, joku yks määritelmä niistä materiaaleista piti kertoo ja se oli siinä. Täydet pisteet tuli sit siitä osiosta ja proffa kysy vielä keskiarvosta joka tuli kolmesta tentistä lopulta 24/30 että onko tää tarpeeks hyvä sulle. Mähän oisin tyytyny ihan vaan siihen 18/30 kun vaan läpi meni.





Nyt käynnisty vikat kaks viikkoa, jotka on mun kesäloma. Sit ois aika palata suomeen ihmetteleen... Rooma kuitenkin tsekataan tässä juhannuksena to-su. Ja sit 30 päivä on muutto poikien kämppään kaheks päiväks kun me joudutaan luovuttaan meijän seuraaville omistajille. Palaillaan myöhemmin!
Baci,
Kaisa

1 kommentti:

  1. Hyvä postaus, mukana jopa muinainen Fiat ja vielä muinaisempia egyptiläisiä! Ahkerasti olet jaksanut raportoida, mukavia juttuja on kiva lukea. Aino kävi eilen Särkänniemessä ekan kerran tänä kesänä, ja ylihuomenna kuulemma uusiksi. Kausikortti siis taskussa. Partioparaati meni sujuvasti viime vkonloppuna, samoin sen alle jumppaleiri. Teillä onkin siellä juhannuksena hyvä syy kemuttaa, kun on seuraava Italian matsi kalenterissa perjantaina. Hyvää oloa & vointia! -Kummitukset & Ainoooo!

    VastaaPoista