maanantai 28. huhtikuuta 2014

Bergamo trip

Heippa! 
Täällä saa vielä pääsiäislomailla vähäsen ja käydä Torinon Jazzfesteillä, jotka alkoivat tossa perjantaina. Nyt on myös hyvää aikaa kirjotella tännekin, vielä on Bergamon reissu ja Sardinia jäljellä näistä pääsiäisajan reissuista. Siellä Bergamossa tuli tosiaan äitin kanssa pyörähdettyä ja vastoin mun kuvitelmia se olikin tosi hieno kaupunki. Jotenkin on aina tullut miellettyä se vaan pikkukyläksi, johon ryanair laskeutuu lähelle Milanoa.



Otimme hotellin yhdeksi yöksi sieltä, koska äidin lento oli aamulla jo kuuden jälkeen eikä olisi järkeä milanosta tai torinosta asti lähteä silloin seikkailemaan kohti lentokenttää. Luultavasti ei pääsisikään muulla kuin taksilla. Hotelli tai siis bed and breakfast se olikin sijaitsi tosi lähellä rautatieasemaa ja kaikkia bussiyhteyksiä. Mekin menimme lentokentälle taksilla ja mä otin bussin takaisin hotellille kun äidin lähdön jälkeen kuudelta ne jo kulkivat ja pääsi melkein suoraan takaisin hotellille ja nukkuun.



Bergamossa on "kaksi kaupungia" Citta Alta ja Citta Bassa. Me tutustuimme enemmän Citta Altaan, joka sijaitsi korkealla kuten nimestäkin voi päätellä. Sinne pääsi bussilla suoraan juna-asemalta muutamalla eurolla ja näimmekin alakaupungin keskustan siinä samalla bussissa istuessa. Vanhakaupunki oli todella kaunis ja näkymät sen reunoilta aivan mahtavat. Kaupunki sijaitsee nätisti ihan alppien loppupäässä ja siitä näki koko Bergamon.




Me emme edes käyneet koko vanhaa kaupunkia läpi, vaan ehkä puolet siitä ja jäi todella hyvä ensivaikutelma. Kaupunki ei ole ihmeellisen kuuluisa, mutta kyllä siellä päivä tai pari kannattaa viettää jos sattuu lähistöllä olemaan tai esimerkiksi sillä ryanairilla sinne laskeutumaan. Kuvat melkein kokonaan Citta Altan muureilta, jotka oli vähän kuin näköalatasanne.


Ihan turistina tietty!

Baci,
Kaisa

keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Home sweet home

Heei!
Eilen palasin takaisin kotiin ja huh oli kyllä mukavaa vaan hengailla kotona. Nyt on tullut oltua kolme viikkoa aika lailla koko ajan jossain tai joku täällä ja vaikka se onkin kivaa että pääsee näkemään tuttuja niin oli ihana rentoutua. Tänään sai nukkua pitkään ja mennä tuttuun ruokakauppaan jne. Sardinian pääsiäinen tuli nähtyä, mutta sitä ennen kävin myös Genovassa ja Bergamossa.

Aamukahvit ja teet

Genovassa kävin viime viikon maanantaina äidin kanssa ja tietenkin sille päivälle sattui kaikista huonoin keli koko aikana jona äitini oli täällä. Saavuimme aamusta Genovaan ja menimme satama-alueelle kahville, joka oli vähän matkan päässä juna-asemasta. Jo sillä matkalla sai paikasta vähän likaisen kuvan ja se vain vahvistui kun menimme satamaan kävelemään. Genovahan on Italian suurin satamakaupunki ja välimeren toiseksi suurin. Satamasta löytyy Genovan akvaario, joka on suosittu nähtävyys jos  kaupunkiin eksyy. Meitä se ei niin paljoa kiinnostanut että oltaisiin maksettu 20€ lipusta, mutta jos kiinnostaa kaikki merenelävät niin kuulemma on sen arvoinen. Satamasta löytyi myös iso merirosvolaiva, joka oli rakennettu jotain elokuvaa varten.

Satama-aluetta


Genova lentokoneesta

Kun satama oli nähty otimme metron Piazza Ferrarille, joka on keskustan pääaukio. Siellä on kauniita rakennuksia ja hieno suihkulähde, eikä yhtään niin likainen tunnelma kuin satamassa. Aukiolta lähti shoppailukatu, jossa oli aikalailla kaikki samat kaupat kuin Torinossakin. Kävimme myöhäisellä lounaalla ja sitten totesimme että eiköhän tämä kaupunki ole nähty. Otimme sitten seuraavan junan takaisin Torinoon ja saimme vielä nauttia auringonpaisteesta, jota ei ihan liikaa Genovassa näkynyt. Illalla kävimme vähän pyörimässä kaupungilla ja tulimme aikaisin takaisin pakkaamaan laukut valmiiksi seuraavalle päivälle.  

Piazza Ferrari
Mulle ei ainakaan miksikään lemppari kaupungiksi tullut Genova ja olin ihan tyytyväinen kun vaihto haussa olisi ollut yks vaihtoehto juurikin Genova. Ei kauheen mielellään olis tuolla asunut ja illemmallakaan satamassa yksin kävellyt, kun taas Torinossa voi illemmallakin aika huoletta yksinkin liikkua. Seuraavan kerran Bergamoa, joka oli oikeasti tosi kaunis kaupunki :)
Baci,
Kaisa

keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Reissukiirettä

Ciao!
Anteeksi että on jääny vähän taukoo tähän kirjoitteluun. Ensin oli tosiaan iskä kylässä, sitten heti perään tuli äiti, tänään tulee yksi kaveri ja huomenna onkin matka jo kohti Sardiniaa moikkaan yhtä kaveria. On ollut kevyttä kiirettä tässä koko tämän kuun, luultavasti myös tiistaina Sardiniasta tultuani suunnitellaan joku reissu loppuviikolle...

La Mole Antonelliana

Loppuaika kun iskä oli täällä meni leppoisasti, ajettiin maanantaina ensin yhdelle torille ja siitä jatkoimme outlettialueelle. Paikka oli nimeltään Vicolungo Style Outlets, ihan mukava ja aika iso paikka. Kaikkia suurimpia kansainvälisiä merkkejä edustettuna ja sitten myös näitä italialaisia. Lopulta en kuitenkaan löytänyt kuin alusvaatteita ja muutaman meikkijutun ostettavaksi. Se ei kuitenkaan ihan hirveästi haitannut kun tietää että kaikkiin reissuihinkin tulee uppoamaan rahaa. Ihan hyvä ettei kaikkea käytä shoppailuun. Illalla kokkasin carbonaraa sekoittaen italian ja suomen tyylin tehdä sitä. Siitä tuli lopulta paras versio mitä olen kokeillut. Suomessa yleensä sekaan laitetaan kermaa ja italiassa taas pelkkä kananmuna sitoo ruuan yhteen. Tai ainakin siellä mistä Luca on kotoisin ilmeisesti, koska hän opetti minulle sen teon. Tiistaina oli rento päivä, iskä lähti aika aikaisin ajamaan kohti Bergamoa koska lento lähti seuraavana päivänä jo 6.35.

Hieno talo

Siinä oli mulla välissä pari vapaapäivää, jotka menikin puistossa aurinkoa ottaessa ja taisin yhdellä italian tunnillakin käväistä. Tuli taas nähtyä paljon kavereita, että he ei ihmettele mihin taas katoan kun äiti saapuu. Täällä on niin tottunut että ystävät on vähän kuin perhe, joita näkee lähes joka päivä. Ei täällä yksin ole edes kiva viettää aikaa.

Junaselfie äitin kans

Perjantaina vietinkin koko päivän junassa. Lähdin torinosta vähän ennen kahta lähtevällä junalla, joka oli kuitenkin lakon tai jonkun vastaavan takia 35 minuuttia myöhässä ja myöhästyin jatkoyhteydestä Bergamoon. Onneksi lippu oli vain paikallisjunaan, eli sen sai käyttää neljän tunnin aikana siitä kun se on validated (apuaa on unohtunu tää suomeks!) ja junia Bergamoon päin menikin tunnin välein. Bergamoon päästyä selvitin mistä saan lentokenttäbussin ja lipun siihen. Se oli onneksi tosi helppo, rautatieasemaa vastapäätä löytyi pysäkki  ja Tabaccheria jossa lippuja myydään. Siinä oli kuitenkin vielä 2,5 tuntia aikaa äidin lennon tuloon niin jäin ottamaan vähän aurinkoa aukiolle joka oli aseman edessä. Kentälle mentyäni näinkin melkein heti jo äidin ja otimme heti bussin takaisin kaupunkiin, jotta päästäisiin taas junalle. Junalla teimme saman lenkin kuin minä tullessa eli Bergamo-Milano Milano-Torino. Lopulta pääsimme Torinoon päivän viimeisellä junalla kello 1.10 ja otimme taksin kotiini.


Lauantain ja sunnuntain käytimme äidin kanssa Torinossa pyörimiseen. Aloitimme aperitiivolla/lounaalla Piazza Vittorio Venetolla, joka on toinen pääpiazzoista jossa yleensä järjestetään kaikki konsertit ja muutkin. Siitä kävelimme kaupungin läpi ja kierreltiin vähän nähtävyyksiä. Tietysti lauantaina kun on isoin toripäivä niin vein äidin Porta Palazzolle ja sinne kuluikin aika kauan aikaa ihan vain pyörimiseen. Sieltä lähdimmekin kauhean hedelmämäärän kanssa kohti kotia ja hetken huilausta. Illalla kävimmekin vain meidän lähellä syömässä ja sen jälkeen pienellä kävelyllä Valentinon puiston toiseen päähän.



Sunnuntaina vietimme lähes koko päivän Le Gru nimisessä ostoskeskuksessa, vaikka ulkonakin olisi ollut ihana ilma. Saimme siellä hoidettua äidille hiustenleikkuun ja  jotain tuliaishommia. Illemmalla käytiin vielä syömään Gelatot ja katsomaan kaksi piazzaa jotka jäi lauantaina näyttämättä.

Välipala LeGrussa

Turistit liikkeellä

Gelato hetki

Siinä viime viikkoa, maanantain reissusta Genovaan ja eilen käydyn Bergamon nähtävyyksistä tulee ihan omat postaukset myöhemmin.
Baci,
Kaisa

sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

A week in my life

Hellou!
Iloiset uutiset tentistä, läpi meni vaikka arvosana ei mikään paras ollutkaan ! Enään ikinä (toivottavasti) ei tarvitse mitään kirjanpito-juttuja tehdä. Maanantaina alkoi uusi kurssi Business Management ja se onneksi vaikutti tosiaan paljon kiinnostavammalta vaikka osan asioista olen käynyt jo Suomessakin. Perjantaina oli heti ensimmäinen täysin pakollinen luento, kun saimme vierailevan luennoitsijan jostakin isosta yrityksestä täältä. Itse en ollut yrityksestä kuullutkaan, mutta ilmeisesti jotakin kemikaaleja valmistavat ja heidän tuotteita löytyy lähes mistä vaan. Luento oli ihan mielenkiintoinen, vaikka se olikin lähinnä elämänkertaa ja meidän itsetunnon kohotusta.

Kämppisten kauppareissu

Muuten arkipäivät tällä viikolla meni aika pitkälle yrittäessä levätä, että saisi tän pikku flunssan tai mikä onkaan pois. Ei mitään kauhean ihmeellistä siis tällä viikolla. Samalla yritin myös vähän keräillä voimia kun tiesin että isäni on tulossa viikonloppuna ja ja ensi viikolla äitikin tulee käymään.

Supergan Basilica


Lauantaina sain viimeinkin turkinpippureita, kun isäni saapui tänne käymään ja toi vähän myös vaatteita samalla. Hän vuokrasi auton ja pääsimmekin kätevästi joka puolelle. Kävimme Porta Palazzossa ja Supergassa uudelleen, ihanaa käydä varsinkin Supergassa ilman pelkoa kävelyreissusta alas. Tänään käytiin rannalla, joka saattaa olla lähin mikä löytyy... Ajoon meni 1,5h ja junalla sama olis ilmeisesti tuplat :D Kyllä tarvii kans vähän kesemmällä kavereiden kanssa vuokrata auto niin pääsee tutkimaan ja näkemään Italiaa paremmin. Maisemat matkalla Savoniaan, jossa ranta sijaitsi oli todella hienot. Tuli siinä rannalla käydessä samalla heitettyä talviturkkikin mereen, vaikka vesi olikin vielä aika vilpoista. Siitä vielä todistusaineisto:



Huomenna mennään varmaankin tekemään pieni kierros outlet alueella, joka on Torinon ja Milanon välissä. Toivottavasti en köyhdytä koko reissubudjettia...
Palaillaan myöhemmin, nyt pyykit kuivumaan ja nukkuun.

Baci,
Kaisa