maanantai 31. maaliskuuta 2014

Lukemista ekaan tenttiin...

Buona sera!
Viime viikko menikin aika paljon lukemisen parissa, koska perjantaina pääsin tekemään ekan tentin täällä. Tai no pääsemisestä en tiedä, mutta kuitenkin. Maanantaina oli gelato eli jäätelöpäivä ja silloin oli pieni kuppi jäätelöä tarjouksessa 1€. Italian tunnit meillä on myös maanantaisin, joten kävimme ennen niitä koulun lähellä jätskillä. Tarjousjäätelö oli kuitenkin tosi pieni niin otin isomman tötterön joka oli 3€. Maistoin ensimmäistä kertaa pistaasin makuista jäätelöä. Olen aina halunnut maistaa sitä, mutta kuitenkin päätynyt johonkin toiseen makuun valinnan hetkellä. Ei ollut pettymys ollenkaan vaikka jälkeenpäin ajateltuna pistaasia olisi riittänyt se pieni kippo. 

Opiskelua

Tiistaina kävin Porta Palazzon tori-alueella, joka on ilmeisesti Euroopan suurin jos en ihan väärää tietoa kämppikseltä ole saanut. Sieltä kyllä löytyy vaikka mitä, ruuasta vaatteisiin. Kävin ostamassa vähän tuoreita hedelmiä ja ennen sitä kiersin toisen puolen jossa myytiin vaatteita, kenkiä ja kodintekstiilejä näin osan nimetäkseni. Paljon aasialaista väkeä myymässä tavaroitaan, yllättävän vähän piraattituotteita näkyi (laukut suurimmaksi osaksi kuitenkin näitä). Sisältä löytyisi vielä ainakin lihaa ja kalaa myynnistä, mutta sinne en edes mennyt tungokseen ja ruoka olisi todennäköisesti pilaantunut ennen kotiinpääsyä. 

Rättikojuja

Hedelmä- ja vihanneskojut

Yhtä printtiä päästä varpaisiin

Toreilun jälkeen kävin pikaiseen kotona ja menin kysymään meitä vastapäätä olevasta kampaamosta olisiko heillä vapaita aikoja. Siellä oli töissä neljä ihmistä ja kenelläkään ei ollut asiakasta, joten minulla kävi hyvä tuuri. Olin vähän epävarma italiani kanssa puhuessa hiuksistani, mutta onneksi tämä kampaaja ymmärsi. Muutamia sanoja myös englanniksi tietty oli pakko käyttää varmistaakseni että ei tapahdu kamalia :D Tulos oli hyvä, vähän olisin halunnut pitemmäksi jätettävän takaa hiukset, koska olen yrittänyt tässä kasvattaa hiuksiani takaisin polkkatukaksi. Onneksi kyseessä on uusiutuva luonnonvara ja mulla hiukset kasvaa nopeasti niin ei haittaa. Ihanaa päästä liian pitkistä niskahiuksista eroon. Edestä otetusta kuvasta ei lyhyyttä huomaa, mutta sivulta katsoessa näkyy vähän myös korvat ja takaa lyhyt.



Keskiviikko oli varattu opiskelulle lähes kokonaan, aloitimme ryhmätyötä joka piti saada perjantaiksi valmiiksi ja illalla oli zoo-bileet joissa meinasimme käydä pyörähtämässä. Jonot oli kuitenkin ihan kamalan pitkät sinne niin päädyimme vaan suosiolla menemään kotiin.Oli kuitenkin ihan hauska illanvietto ennen sinne menoa joten ei haittaa yhtään. Torstain pyhitin myös kokonaan koululle, enkä edes poistunut kotoa muualle kuin supermarkettiin ostamaan ruokatarpeet. Perjantai aamuna oli sitten näytön paikka, ja eihän se tentti putkeen mennyt. Yhteen kysymykseen tiedän jo nyt vastanneeni täysin väärin, koska sekoitin kaksi asiaa keskenään. Toivottavasti kuitenkin läpi pääsee. Tentin jälkeen jouduttiin vielä tekemään valmiiksi ryhmätyö, jonka jätimme aika viime tippaan. Saimme kuitenkin parissa tunnissa sen valmiiksi ja tältä osin kurssi on paketissa ennen tietoa tentin läpäisystä.

Tentin jälkeen...

Perjantai-illasta onkin kokonaan oma postaus alla... Eilen oli mukavan rauhallinen päivä hengailtiin ulkona ja kävin illalla syömässä Samin kotona kun hänen kämppikset kokkasi lasagnea. Ei mikään mieluisin yllätys oli, että kun saavuin nälkäisenä paikalle sain kuulla että kyseessä on kasvislasagne. Mun ensimmäinen rakkaus ei ole sienet ja munakoiso, jota toi lasagne piti sisällään pääosin. Kohteliaisuudesta kuitenkin söin kaiken mitä lautaselle annettiin ja ei se ihan niin kamalaa ollut kun ei ajatellut ja oli kova nälkä. Ruokaa se vaan on. Tänään on ollut myös pelkkä hengailupäivä, vähän on ollut flunssanen fiilis. Poskiontelot tekee taas kivoja temppujaan ja nenä on ihan tukossa. Duactia oon koittanut syödä, mutta sekin alkaa jo loppua. Viimenen vaihtoehto on mennä täällä lääkärille ja mahdollisesti syödä antibiootit. Oon kuitenkin tottunut että hengittäminen ei onnistu vapaasti nenän kautta kuin kesällä joten ehkä tämänkin kestää.
Nyt kuitenkin nukkumaan ja huomenna pirteänä uudelle kurssille!

Baci,
Kaisa 

Crazy Friday

Ciao!
Perjantaina oli bailupäivä ja tehtiinkin sen kunniaks vähän fisua meijän vieraille. Pojat kuuli että se on aika suosittu juoma Suomessa ja vaati mua tekeen maistiaiset heille. Pidettiin pienet illanistujaiset meillä, tai no pienet noin 15 henkee täällä oli ja kaikki pääsi maistamaan fisua. Ihan kaikki ei tykännyt, mutta italialaisille ja portugalilaiselle uppos toinenkin kierros. Meillä meno oli ihan rauhallista hengailtiin ja vaihdettiin kuulumisia juomien äärellä.

Fisun pikakokkaus

Meiltä aloimme lähtemään siinä 00-01 aikaan kun metro sulkeutuu yhdeltä ja jatkoimme Twin Partyihin. En tiedä mistä nimi tulee, mutta kyseessä oli kavereideni järjestämät bileet jotka pidettiin yhdessä kerrostalossa ja siellä oli kolme tai neljä kämppää auki vieraita varten ja varmaan koko Torino kutsuttu. Niistä paisu ihan hullut bileet ja kun me saavuimme paikalle ulkona oli varmaan 100-150 ihmistä, koska sisällä oli niin paljon porukkaa. Me kuitenkin ängettiin sinne moikkaamaan kavereita ja katsomaan mitä siellä oikein tapahtuu. No ekaan kerrokseen pääsi vaivatta jossa suurin osa kavereistanikin asui, korkeammalle mennessä rappuset oli ihan tukossa. Käynnissä oli myös rappukäytävässä tyynysota ja höyheniä lenteli ympäriinsä. Kavereideni kämpässä oli ihan rauhallinen meininki, toisessa huoneessa tanssilattia ja keittiössä vaan hengailua. Kolmannen huoneen pojat olikin ihan fiksusti sulkeneet ja laittaneet kaikki tärkeät tavarat sinne. 
Juhlatunnelmia:




Väkijoukko odottamassa ulkona

Bileet oli niin iso juttu että tänään siitä oli paikallisissa uutisissa pätkä ja huomisen Rebubblica lehden painoksessa tulee olemaan juttu. Rebubblica on vieläpä isoin lehti täällä. Nämä bileet on järjestetty parina viime vuotena samana päivänä, mutta ilmeisesti eivät ole keränneet näin paljoa näkyvyyttä. Poliisit saapui paikalle 7 auton voimin ja saivatkin talon tyhjäksi siinä kolmen tai neljän aikoihin vaikka saapuivat jo yhden jälkeen. Ihan leppoisa tunnelma kuitenkin poliiseillakin ja kiirettä ei ihan hirveästi näkynyt talon tyhjentämisessä. Käytiin siinä ulkona ollessa sitten kebabilla ja sen jälkeen ei näkynyt ketään enään talolla. Mentiin sisällä katsomaan että minkälainen oli lopputulos, rappuset ja 'sisäpiha' oli ihan täynnä tyynyjä ja niiden sisuksia, tyhjiä pulloja ja tölkkejä joka puolella. Sai kiittää onnea siitä etten päätynyt asumaan siihen taloon ja joutunut siivoamaan seuraavana päivänä. Siinä alko jo juhlatunnelma hiipua ja me jotka emme asuneet siellä lähdettiin kotiin nukkumaan. 

Eder pyytää passiaan takasin :D

Tässä vielä linkit uutisiin, jotka valitettavasti on vain italiaksi. 

Baci,
Kaisa

tiistai 25. maaliskuuta 2014

Shoppailua

Heei!
Täällä olemisen aikana on tullut hieman shoppailtuakin. Lähdin reissuun aika vähällä vaatemäärällä, kun kaikki muut tavarat vei paljon tilaa. Mukana oli aika lailla välttämättömimmät perusvaatteet ja muutama juhlavampi. Kenkiäkään en ottanut kuin neljät, yhdet korolliset nilkkurit, conssit, lenkkarit ja släbärit.Tällä valikoimalla ei pitkälle päässyt, sillä jo heti ekan viikon aikana aloin kyllästyä ja ajatella että miksi en ottanut sitä ja tätä mukaan.

Uudet "pyjamahousut"

Ensimmäiset ostokseni olenkin jo täällä esitellyt, pinkki huppari ja meikkijuttuja. Sen jälkeen olen ostellut muutamia vaatteita ja kolmet kengät. Lähdin reissuun ilman yhtäkään hametta ja se on minulle jo aika käsittämätön juttu, tietenkin täällä kun alkaa aurinko paistaa lämpöisesti paljon ennen suomea tekee mieli käyttää hameita. No onneksi korjasin asian Hennesillä, jota yritin vältellä viimeiseen asti vaatteiden ostossa. Ja toisen hameen löysinkin jostain ihan oudosta kaupasta. Ostin myös ihanat löllöt pyjamahousut kevyttä kangasta, jotka näkyy ylläolevassa kuvassa.

Takana oleva hame H&M, toinen joku kauppa  ja vyö

Farkkuja olen ostanut kahdet, mutta toiset on jo ylläri minut tuntien käyttökelvottomat kiitos ruokatahran joka ei lähde pois. Onneksi ei olleet mitkään superkalliit. Mukanani oli neljät farkut, joista kahdet otin mukaan sellaisina että ne voi heittää pois ennen kotiinpaluuta. Pari pitkähihaista paitaa ostin omieni lisäksi ja muutaman t-paidankin olen joutunut perusvaatteisiin ostamaan. Yhden mekonkin jopa löysin, nyt vaan täytyy odottaa tilaisuutta jossa pääsisi käyttämään sitä.

Neule ja pusero, rändöm kauppa ja värit vääristyneet

Mekko myös rändöm kaupasta

Kenkiä olen ostanut kolmet, kahdet balleriinat ja yhdet avokkaat. Ne minun olikin tarkoitus ostaa, koska en ottanut mitään kesäkenkiä mukaan eikä niitä olisikaan oikein kotoa löytynyt. Nudet baltsut on kyllä jo ihan tuhoutuneet kiitos parin baarikerran. En voi käsittää kuinka likaiset lattiat baareissa on ja kuinka ihmiset vaan talloo toisten jaloille. Täällä kyllä päästetään ihan liikaa porukkaakin baareihin sisään, aina on niin tiivis tunnelma vaikka ei olisi edes tanssilattiallakaan. Noista tuli siis mun baarikengät tennareiden ohella, mitään parempia kenkiä ei voi kuvitella pistävänsä jos haluaa vähänkin pyörähtää tanssilattialla.



Tässä vähän ostoksia, muista tulee sitten kuvia päällä kun on käytössä :)

Baci,
Kaisa

perjantai 21. maaliskuuta 2014

Luistelua ja aurinkoa

Ciao!
Nyt saatiin taas netti pelittään kotonakin ja ei tarvii aina mennä koululle tai kahvilaan dataileen. Tällä kertaa täytyy käyttää säästeliäästi kun viimeks loppu alle 2 viikossa. Tänään meillä on ollut vaan perus siivouspäivä ja illalla mennään Lucan kaverin valmistujaisjuhliin johonkin tilaan Valentinon puistossa. Oikea valmistumispäivä oli jo keskiviikkona, jolloin juhlat oli sukulaisille ja tänään on kaveribileitten vuoro.

Eka aurinkopäivä sortseilla

Viime viikon perjantaina aurinko paistoi ihanan lämpöisesti ja pääsikin jo heittään sortsit jalkaan. Olimme puistossa ja saimme viimeinkin ostettua omat viltitkin. Vähän oon jo ehkä rusketustakin saanut, nyt kun on tullut käytyä puistossa melkein joka päivä hengailemassa. Tänään on ollut vähän kylmempi päivä, ehkä 15-16 astetta kun muina päivinä tällä viikolla on menty helposti 20-25 asteeseen asti.

Eilen lenkillä

Lauantaina käytiin luistelemassa olympiahallilla ja en olis uskonut että musta tulee niin huono luistelija :D Kaikki luistimet oli hokkareita ja kamalia muovisia, jotka oli vuokrattavissa. Itsehän olen luistellut hokkareilla ehkä kerran tai kaksi ennen tota niin ei se hyvin mennyt, vieläkin vähän mustelmia kaatumisesta jäljellä. Meidän portugalin vahvistus oli ensimmäistä kertaa jäällä ja aluksi oli aika vaikean näköistä, mutta äkkiä siinä kehittyi ihan huimasti. Olimme jonkun reilun kaksi tuntia luistelemassa ja loppuajasta luistelu näytti jo hyvältä.


Maanantai bisse

Maanantaina  mentiin italian tuntien jälkeen yksille kun oli Saint Patricks juhlinnat päällä kaupungissa. Baarissa oli joku tarjous kun osti neljä Guinnessia sai yhden hatun ja tarvihan meijän porukan sitten hatut hommata. Keskiviikkona käytiin uv-bileissä pyörähtään uusien kavereiden kanssa ja torstaina päädyin skippaan koulunki kun oli niin väsy olo. Kotiin kuitenkin menin jo kahdelta ajatellen että pakko mennä tunneille. Ei täällä nyt oo hirveesti muuta tullut tehtyä tällä viikolla kun hengailtu puistossa, oltu koulussa ja vähän juhlittu. Ens viikolla onkin eka tentti perjantaina ja sen jälkeen tarvis viikonlopuks tai ehkä viikolle jo varmaan jotain reissua kehittää.

Baci,
Kaisa

torstai 13. maaliskuuta 2014

Retki Supergaan

Heipsu!
Tällä viikolla täällä on alkanut jo ihan Suomen kesäkelit, tänäänkin näyttäis jo +17 astetta olevan. Eilen tehtiin sen kunniaks jopa pikku retki Supergan Basilicaan. Kyseessä on siis kirkko korkealla kukkulalla ja sen lähellä on myös tapahtunut lento-onnettomuus, jossa kuoli koko Italian jalkapallojoukkue AC Torino vuonna 1949. Itse kirkosta en tajunnut sitten ottaa kuvaa, mutta pari kuvaa sisältä löytyy.

Vanha kuva, jossa näkyy Superga
Tytöt reissussa

Menimme kukkulalle bussilla, matka oli ehkä noin 5 kilometriä, mutkittelevaa ja jyrkkää tietä huipulle asti. Vaikka eilen olikin hyvin aurinkoinen päivä, niin oli hyvin sumuista ja näkymät alas eivät auenneet niin hyvin kuin olimme kuvista nähneet. Kirkko oli kuitenkin hyvin kaunis ja pääsimme käymään sen näköalatasanteella ilmaiseksi kun oli sumuista. Eipä se muutenkaan olisi ollut kuin 2 euroa opiskelijoilta ja 3euroa muilta. Sieltä näköalat olivat kuitenkin aika samat kuin koko kukkulalta. Jos on hyvä ja selkeä päivä niin kannattaa todellakin käydä ja kesäkaudella suosittelen enemmän, koska meidän paluumatka oli aika seikkailu.

Huipulla


Söimme lounaan nurmikkoalueella basilikan sivulla auringonpaisteessa ja siellä tarkeni jo topilla. Myös näköalatasanteella oli ihana auringon paahde, johon olisi voinut vain jäädä ottamaan aurinkoa. Lounaan jälkeen lähdimmekin katsomaan koska seuraava bussi alas lähtisi. Siinä sitten luimme aikataulua ja 20 minuuttia oli sen mukaan seuraavaan bussiin, mutta kun se oli kulunut ja vähän enemmänkin kysyimme paikallisilta apua aikataulun lukemiseen. No kävikin ilmi että aikataulu oli ilmeisesti ratikkaan jolla pääsee sinne. Kävimme katsomassa sen pysäkin ja eihän siellä ketään tai mitään ollut. Suljettuna talvikauden tai jotain. Sitten bussiaikataulun löydettyä totesimme että seuraava tulee 1,5h päästä ja päädyimme kävelemään.

Kämppikset näköalatasanteella

Hauskaa matkalla alas...

Kävelyä tuli ihan mukavasti harrastettua ja varsinkin kun pojat löysi jotain ihme reittejä, menimme ihan metsäpolkuakin välillä. Vähän reilu tunti siinä meni ja me kaikki kuusi selvittiin hengissä alas. Matkan varrella ei paljon naurattanut, mutta alhaalla oli kunnon voittajafiilis! Ja tänään huomasi jaloista että on tullut jotain eilen tehtyäkin. Tänään myös tulee kämppikseni tekemä traileri reissusta ulos :D Luvassa on kolme-osainen lyhytelokuva koko seikkailusta. Eduardo pitää siis videoblogia tästä vaihtoreissusta ja vloggaa lähes kaikesta mitä näkee. Vlogit on portugali ja englanti sekoitusta, mutta ihan suhteellisen ymmärrettävää. Youtubessa löytyy nimellä Ed Weirdo ja tässä linkki traileriin Superga 2014. Jostain syystä en saa suoraan youtube videoa tähän. Ainiin ja mua voi seurata myös instagramissa @kaisalai :)

Baci,
Kaisa

tiistai 11. maaliskuuta 2014

Milanon muotiviikot

Milanon naisten muotiviikot olivat siis 19-24.2. tänä vuonna ja päätin, että koska olen jo näin lähellä niin pakko sinne on mennä fiilistelemään vaikka näytöksiin ei tietenkään pääse. Lauantaina 22.2. menimme Arco Della Pacelle juuri ennen Just Cavallin näytöstä. Ulkopuolella oli paljon ihmisiä, kaikkia muodista kiinnostuneista bloggareihin ja julkkiksia. Bongasimme Cheryl Colen, kun hän tuli muodikkaasti myöhässä näytökseen vartin sen alkamisen jälkeen. Sain kuvan hänestä, vaikka se onkin vähän tärähtänyt ja hän oli paparazzien ympäröimä koko ajan. Toinen jonka kerkesimme bongata oli Italian Voguen päätoimittajan, Franca Sozzanin. Tässä muutama kuva muoti-ihmisistä, Cheryl Colesta ja yksi minustakin.


Cheryl Cole

Miesten tyyliä



Onnellinen muotituristi

Milanossa ollessamme kävimme myös Duomon katolla, joka oli hieno kokemus vaikka siellä oli käynnissä pienet korjaukset. Sinne pääsi ihmettelemään 12 eurolla hissillä ja rappuset olisivat olleet 7 euroa, jos en ihan täysin väärin muista. Vaikka oli kirkas päivä, niin näkymät alpeille eivät olleet niin hyvät kuin kuvittelin. Tielle oli rakennettu myös pilvenpiirtäjiä, jotka hieman veivät tunnelmaa kuvista.

Duomo illalla

Alpit Duomon katolta




Shoppailua koitimme Milanossa, mutta kaikki kaupat olivat ihan täynnä ja lopulta luovutimme muutaman kaupan jälkeen. Sain kuitenkin ostettua uudet farkut, eli ei ihan tyhjin käsin tarvinnut lähteä kotiin. Pieni kipeilyni häiritsi vähän kaikkea, olisimme halunneet käydä katsomassa kaupungin yöelämääkin. Kävimme lopulta vain drinkeillä keskustassa ja siitä takaisin hotellille. Hotellimme ei ollut mikään ihmeellinen, en edes voi sanoa suosittelevani sitä. Halpa ja ihan ok sijainti ovat ainoat sanat kuvaamaan sitä paikkaa.


Seuraavan kerran menenkin Milanoon varmaan vasta ensi kuussa, kun äitini tulee käymään täällä ja hänen lennot ovat Milanon kentälle. Sieltä sitten kesäisempiä kuvia.

Baci,
Kaisa

sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

1 kuukausi

Ciao!
Nyt alkaa olla jo kuukausi italiaa takana ja fiilikset on vieläkin loistavat päätöksestä lähteä, sekä paikan valintaa kohden. Koulun osalta en ole kovin innostunut, koska täällä suuntaudutaan ainoastaan taloushallinnon puolelle eikä ollenkaan markkinointiin. Luulen kuitenkin, että aika paljon helpottaa kun saan tän kuun lopussa kirjanpidon kurssin pois alta ja pääsen business management ja advanced business administration kursseille. Niihin löytyy sitten ehkä vähän enemmän mielenkiintoa. 


Italiaa en ole vielä harjoittanut niin paljon kuin haluaisin, mutta kielikurssin kautta ainakin tulee enemmän rohkeutta käyttää sitä muutenkin kuin kaupassa ja kuulumisten vaihdossa. Ymmärtämiseni on kehittynyt huomattavasti, kun vaan osaisin vastata muuten kuin englanniksi. Päätin kuitenkin, että nyt alan oikeasti opiskelemaan myös kotona kun kerran otin italian kirjanikin mukaan tänne.


Kavereita olen saanut paljon ja se on yksi asia, mistä ei edes kannata huolehtia vaihtoon lähtiessä. Jos uskaltaa lähteä yksin ulkomaille, uskaltaa myös tutustua ihmisiin. Täällä on ainakin todella helppo tutustua, kaikki ovat ystävällisiä ja kiinnostuneita eri kulttuureista. Olemme myös kerinneet hieman suunnitella, että kesäkuussa ennen tenttejä lähtisimme matkustelemaan euroopassa yhdessä. Sain tietää koulun alettua että kurssini jatkuvat kesäkuun loppuun tenttien muodossa, joten siinä tulee olemaan mukavasti aikaa.

Sushia Milanossa

Erasmus opiskelijoille on ainakin täällä paljon illanistujaisia ja bileitä, joten tylsää ei ole kerennyt olemaan. Pääsemme myös kerran kuussa ilmaiseksi elokuviin, tietenkin italialaisia leffoja tai ainakin dubattuna. Joku kuukausi on vaihtuva leffa ja ensi maanantaina on maaliskuun leffapäivä. Sen tarkoituksena on harjoittaa italian kuuntelua ja saada meidät oppimaan paremmin. Kävimme jo kerran ihan normaalisti elokuvissa katsomassa italialaisen komedian, joka oli ihan hauska katsoa. Ymmärsi paljon, mutta sitten välillä oli hetkiä jolloin muut nauroivat ja itse jäit ihmettelemään että mitä tapahtui. Retkiäkin meille järjestetään, kuten tänään olisi ollut retki Monacoon, mutta en mennyt tällä kertaa mukaan. Seuraavalle Monacon reissulle otan lipun varmasti. Myös viime viikonloppuna oli mahdollisuus mennä Vemetsiaan ja Veronaan karnevaalien aikaan ja matka sisälsi majoituksen ja kyydit 99 euroa/henkilö. Siellä oli kuitenkin ollut tosi sateista joten onneksi ei tullut lähdettyä.

Leffassa Sotto una Buona Stella
Italialainen romanttinen komedia

Tällä viikolla minulla oli vain kaksi päivää koulua ja nekin aika helppoja päiviä, istua vain luennolla ja kuunnella. Kolmen viikon päästä on ensimmäinen tentti ja se vähän jännittää. En tiedä yhtään millaisia tenttejä täällä pidetään ja muutenkin. Olin myös italian tunnilla tällä viikolla, vain yhdellä koska maanantain tunti oli peruttu opettajan influenssan takia. Pääsin onneksi hyvin mukaan, koska osasin asiat joita opettelimme jo ennestään. Keskiviikon italian tuntien päätteeksi menimme vaihteeksi aperitiiville ja päädyimme Jumping Jester pubiin istuskelemaan loppuillaksi. Tiistaina olimme olleet jo perus opiskelijabileissä, niin ei keskiviikkona huvittanut niin paljoa kunnon biletys. Torstaina oli shoppailupäivä tyttöjen kesken, ja löysinkin itselleni nahkatakin ja hameen. Täällä tulee jo aivan liian kuuma villakangastakilla, mutta ohuella kevättakilla ei pärjää iltaan asti joten nahkatakki on juuri hyvä. Tässä kuussa lämpötilat alkavat jo olla 15-20 asteen välillä, varsinkin aurinkoisina päivinä jee!
Kuvat jotain rändömillä valittuja täältä.

Koulussa

Baci,
Kaisa

perjantai 7. maaliskuuta 2014

La Battaglia delle Arance

Appelsiinitaistelut Ivreassa, oli niin hyvin markkinoitu tapahtuma italialaisten puolesta, että pakkohan sinne oli lähteä. Koko juttu kuulosti äärimmäisen hullulta, kaupunki jossa kerran vuodessa kolmen päivän ajan heitellään appelsiineja ja pukeudutaan tiimivaatteisiin. Yksi kavereistani täällä on kotoisin kaupungista läheltä Ivreaa ja on joka vuosi osallistunut taistoihin jo nuoresta asti. Hän lainasi meille tiimivaatteita ja oli meidän oppaana viime sunnuntaina, taisteluiden aloituspäivänä.

Alpit junan ikkunasta

Päätimme lähteä sunnuntaina, vaikka meille sanottiin että se on eniten turisteille tarkoitettu ja junat tulevat olemaan ihan täynnä. Maanantai ja tiistai tietenkin ovat vähemmän ruuhkaisemmat vaihtoehdot, kun ihmiset ovat töissä ja koulussa jne. Menomatka oli ihan mukava, olimme rautatieasemalla vartin ennen junan lähtöä ja saimme lähes viimeiset istumapaikat vierekkäin. Kaupunki on pohjoisessa, joten junasta oli todella hienot näkymät alpeille.

Junassa on tunnelmaa

Paikan päälle päästyämme kävimme syömässä ja saimme vaatteet ja punaiset hatut päähän. Punaiset hatut ovat sen merkki, ettei halua osallistua itse appelsiinien heittoon, mutta myös tiimivaatteiden piti suojata siltä. Emme siis näyttäneet ihan turisteilta, koska emme olleet omissa vaatteissa. Paikallinen tv kuitenkin tunnisti turistin blondeista hiuksista ja pääsin ilmeisesti uutisiin. Minulta kysyttiin mistä olen kotoisin, tulinko karnivaalin takia Ivreaan ja mitä mieltä olen koko appelsiinien heitosta. Puhuin italiaksi, lähinnä vain si,si ja molto bene :D

Päivän asu
Prinsessan kulkue

Tarina perinteen takana on prinsessasta, jonka hallitsija yritti raiskata ennen tämän hääyötä kuitenkin epäonnistuen. Prinsessa taisteli vastaan ja poltti palatsin. Jonka jälkeen tämä perinne on jotenkin alkanut. Tähän on kuitenkin olemassa monta eri tarinaa, esimerkiksi pienellä googletuksella huomasin että wikipediassa on suomeksi eri tarina. Tämä on kuitenkin se versio jonka kuulin italialaiselta.

Tiimivaatteet kaikilla

Appelsiineja jokapuolella

Taistelu oli ihan hauskan näköistä, me tytöt koitimme pysyä kauempana ilman osumia. Pojat menivät keskelle taistoja ja heittelivät appelsiineja kunnolla. Tarkoituksena oli siis heitellä kärryjä kohti, joissa oli ihmisiä naamioituneena ja hyvin suojautuneena.  He ilmeisesti kuvastavat hallitsijaa ja me muut olimme prinsessan puolella. Meno oli aivan hullua kun kärry tuli kohdalle ja ei siinä punasella hatulla ollut mitään väliä. Jos et ollut tarpeeksi reunassa sai varmasti osumia. Itse sain yhden päähän ja aika monta selkään ja jalkoihinkin muutaman. Loppuajasta kuitenkin menimme paljon reunoilla ja vihreiden suojaverkkojen sisällä. Taistoja käydään ainakin neljällä eri aukiolla, jotka ovat jaettu eri joukkueille.

Morten aukio

Päivä oli hauska ja kokemus, joka tapahtuu luultavasti vain kerran elämässä. Meidän onneksemme tuli myös kauniin aurinkoinen päivä ja lämpöä oli parhaimmillaan 18 astetta. Takaisinpäin tulo ei ollut mikään miellyttävä kokemus, kaikki junat olivat ihan täynnä ja ihmisiä jopa työnnettiin niin että ovet mahtuivat kiinni. Me tietenkin onnistuimme valitsemaan huonon junan, koska matka kesti kaksi tuntia tai ehkä jopa vähän enemmän. Mennessä junamatka oli alle tunnin mittainen. Suurin osa meistä sai kuitenkin istumapaikat joten matkustus oli taas ihan mukavaa.
Nyt täytyy taas keskittyä luentoon kirjanpidosta.

Baci,
Kaisa