Buongiorno!
Sunnuntaina meillä oli Eduardon kanssa ikea-päivä, koska emme ole löytäneet täältä kauppaa josta ostaa lakanoita, pyyhkeitä jne. Kuulimme toisilta vaihtareilta että sinne on helppo mennä metrolla viimeiselle asemalle Fermiin ja sieltä kulkee ilmainen shuttle bussi ikealle. Google mapsin mukaan matka olisi vienyt tunnin, mutta kyllä me noin 35 minuuttiin siitä selvittiin. No siellähän sitten tuli napattua kaikkea tosi 'tarpeellista' ja lopullinen summa ostoksille oli 60e. Ja mikä tärkeintä sieltä saa ruisnäkkäriä! Täällä leipä ei oo kauheen ihmeellistä, ostin jotain vähän tummempaa leipää ja sen päiväys oli yli kuukauden eteenpäin...
![]() |
| Vähän ikeaa |
Eilen pääsin jopa aloittamaan itse koulun, vaikka sainkin selville että alunperin valitsemiani kursseja on siirretty viikolla. Kävin kuitenkin puolalaisen tytön ja saksalaisen pojan kanssa yhdellä luennolla, joka oli tarkoitettu Masters tasolle. Itse siis opiskelen vielä Bachelor tutkintoa, joten kuuluisin muille kursseille, mutta koska näitä saa sekoittaa ajattelin käydä kurkkaamassa kuinka vaikeita nuo aineet ovat. Kurssi vaikutti ihan ok hyvältä, professorien englanti ei ollut aina ihan ymmärrettävää. Tänään kuitenkin kävin kokeileen toista saman tason kurssia ja päätin, että ei ole mun juttu. Lähes koko kahden tunnin luennon professori laittoi uusia kaavoja ja yhtälöitä taululle ja lisää powerpointista. Minähän en mikään kauheen innokas matikka ihminen ole, eli ei kelvannut se kurssi mulle. Päädyin nyt pysymään noissa 'oman tason' kursseissa, joista neljästä jopa kolme olen tainnut jo käydä Suomessa. Eli koulusta lisää ensi viikolla, tän viikon oon ansaitulla vapaalla, niin tuskaa se yhtälöiden katselu oli.
Loppupäivän eilen pyörimme ympäri kaupunkia, ensin puolalaisen tytön kanssa ja kävimme lounaalla ja sitten Eduardon kanssa. Kiipesimme jopa yhdelle isolle kukkulalle, jonka päällä oli vuorimuseo tai jokin semmoinen. Sieltä oli kivat näkymät alas, mutta puut olivat tiellä ettei saanut hienoa kuvaa. Tapasimme myös yhden italialaisen, johon Eduardo oli tutustunut omassa koulussaan ja hän näytti meille kirjakaupan ja kertoi eri paikoista. Illalla vähän skypettelin sekä äidin että isän kanssa. Skypeilyn aikana Martina (puolalainen) tuli meille ja puhuimme kursseista ja muusta, sekä kokkasimme illallisen. Täällä on tullut innostuttua ihan eri lailla kokkaamisesta kuin kotona. Ehkä siihen vaikuttaa se, että kaupoissa on niin eri tavaraa ja kun on katsonut esimerkiksi Eduardon kokkaavaan sellaista ruokaa mitä Portugalissa tehdään niin on saanut innostusta kokeilla.
![]() |
| Näkymiä kukkulalta |
Tänään saimme pesukoneen, jee! Kävin luennon jälkeen isossa Carrefour supermarketissa, joka on koulumatkani varrella ja melkein ostin koko kaupan tyhjäksi. Meiltä puuttui vähän mausteita ja kaikki konetiskiaine ja pyykinpesuaine, tietenkin myös ruokapuolta kolusin ahkeraan. Meidän lähikauppa on kuin siwa, jossa on kalliimpaa ja kaikkea ei löydy sieltä joten tuo iso marketti oli unelma. Kotiin päästyäni sitten Eduardo fiksuna huomautti että pyykinpesuaineeni olikin vain huuhteluaine. No onneksi tarvitsimme sitäkin ja otamme huomenna uuden yrityksen pesuaineen kanssa.
![]() |
| Po-joki |
Illalla meille on järjestetty aperitiivi-tilaisuus, eli ravintolasta johon menemme saa 7 eurolla yhden juoman ja jonkinlaisen ruokabuffetin. Se on kaikille vaihtareille ja hyvä tilaisuus päästä tutustumaan muihin, jos vaikka näkyisi suomalaisia. En olekaan vielä kokeilleet tuota aperitiivi juttua, joten on kiva päästä tutustumaan siihenkin näin pienen ohjauksen kanssa. Tilaisuuden jälkeen on joka tiistaiset bileet ja ajattelimme mennä katsomaan minkälaiset ne ovat. Vähän sama juttu kuin sikatiistai, ainakin näin olen facebook tapahtuman perusteella kuvitellut.
![]() |
| Tuolla me oltiin |
Ainiin ja nyt on bookattu junat ja hotelli Milanon reissulle, lähdemme perjantaina ja tulemme takaisin sunnuntaina jo päivästä. Koko jutulle tuli hintaa 82€ joten ei paha ainakaan minun mielestä. Junat kuitenkin näin lyhyellä varoitusajalla ovat paljon kalliimpia yleensä. Sieltä palailenkin toivottavasti monien kuvien kera, ehkä vähän myös jotain shoppailuja. Nyt olemmekin Eduardon kanssa kahdestaan perjantaihin ja kun Luca palaa kotoaan me lähdemme Milanoon. Kiinnostaisi tietää mitä Luca sanoo porukoilleen uusista kämppiksistään :D Kaksi hullua ulkomaalaista, jotka haluavat olla liikkeellä koko ajan.
Nyt tarviikin jo alkaa vähän katsoa millaisena aikoo lähteä ulos tänään.
Baci,
Kaisa





Moi..Olipa kivaa luettavaa.Ainakin näet ja koet siellä paljon ,hyvä niin.Meinaatko mennä katsomaan Jeesuksen käärinliinoja?Katso sellainen kun Kulkukatinkirjeitä.blogspot.com .Siellä on Torinosta juttua .Ei kallis se Milanon reissu ollenkaan..Varmasti kiva reissu.Mikä hotelli teillä on? Pitäkää kivaa. T Eija
VastaaPoista