perjantai 7. maaliskuuta 2014

La Battaglia delle Arance

Appelsiinitaistelut Ivreassa, oli niin hyvin markkinoitu tapahtuma italialaisten puolesta, että pakkohan sinne oli lähteä. Koko juttu kuulosti äärimmäisen hullulta, kaupunki jossa kerran vuodessa kolmen päivän ajan heitellään appelsiineja ja pukeudutaan tiimivaatteisiin. Yksi kavereistani täällä on kotoisin kaupungista läheltä Ivreaa ja on joka vuosi osallistunut taistoihin jo nuoresta asti. Hän lainasi meille tiimivaatteita ja oli meidän oppaana viime sunnuntaina, taisteluiden aloituspäivänä.

Alpit junan ikkunasta

Päätimme lähteä sunnuntaina, vaikka meille sanottiin että se on eniten turisteille tarkoitettu ja junat tulevat olemaan ihan täynnä. Maanantai ja tiistai tietenkin ovat vähemmän ruuhkaisemmat vaihtoehdot, kun ihmiset ovat töissä ja koulussa jne. Menomatka oli ihan mukava, olimme rautatieasemalla vartin ennen junan lähtöä ja saimme lähes viimeiset istumapaikat vierekkäin. Kaupunki on pohjoisessa, joten junasta oli todella hienot näkymät alpeille.

Junassa on tunnelmaa

Paikan päälle päästyämme kävimme syömässä ja saimme vaatteet ja punaiset hatut päähän. Punaiset hatut ovat sen merkki, ettei halua osallistua itse appelsiinien heittoon, mutta myös tiimivaatteiden piti suojata siltä. Emme siis näyttäneet ihan turisteilta, koska emme olleet omissa vaatteissa. Paikallinen tv kuitenkin tunnisti turistin blondeista hiuksista ja pääsin ilmeisesti uutisiin. Minulta kysyttiin mistä olen kotoisin, tulinko karnivaalin takia Ivreaan ja mitä mieltä olen koko appelsiinien heitosta. Puhuin italiaksi, lähinnä vain si,si ja molto bene :D

Päivän asu
Prinsessan kulkue

Tarina perinteen takana on prinsessasta, jonka hallitsija yritti raiskata ennen tämän hääyötä kuitenkin epäonnistuen. Prinsessa taisteli vastaan ja poltti palatsin. Jonka jälkeen tämä perinne on jotenkin alkanut. Tähän on kuitenkin olemassa monta eri tarinaa, esimerkiksi pienellä googletuksella huomasin että wikipediassa on suomeksi eri tarina. Tämä on kuitenkin se versio jonka kuulin italialaiselta.

Tiimivaatteet kaikilla

Appelsiineja jokapuolella

Taistelu oli ihan hauskan näköistä, me tytöt koitimme pysyä kauempana ilman osumia. Pojat menivät keskelle taistoja ja heittelivät appelsiineja kunnolla. Tarkoituksena oli siis heitellä kärryjä kohti, joissa oli ihmisiä naamioituneena ja hyvin suojautuneena.  He ilmeisesti kuvastavat hallitsijaa ja me muut olimme prinsessan puolella. Meno oli aivan hullua kun kärry tuli kohdalle ja ei siinä punasella hatulla ollut mitään väliä. Jos et ollut tarpeeksi reunassa sai varmasti osumia. Itse sain yhden päähän ja aika monta selkään ja jalkoihinkin muutaman. Loppuajasta kuitenkin menimme paljon reunoilla ja vihreiden suojaverkkojen sisällä. Taistoja käydään ainakin neljällä eri aukiolla, jotka ovat jaettu eri joukkueille.

Morten aukio

Päivä oli hauska ja kokemus, joka tapahtuu luultavasti vain kerran elämässä. Meidän onneksemme tuli myös kauniin aurinkoinen päivä ja lämpöä oli parhaimmillaan 18 astetta. Takaisinpäin tulo ei ollut mikään miellyttävä kokemus, kaikki junat olivat ihan täynnä ja ihmisiä jopa työnnettiin niin että ovet mahtuivat kiinni. Me tietenkin onnistuimme valitsemaan huonon junan, koska matka kesti kaksi tuntia tai ehkä jopa vähän enemmän. Mennessä junamatka oli alle tunnin mittainen. Suurin osa meistä sai kuitenkin istumapaikat joten matkustus oli taas ihan mukavaa.
Nyt täytyy taas keskittyä luentoon kirjanpidosta.

Baci,
Kaisa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti