torstai 13. maaliskuuta 2014

Retki Supergaan

Heipsu!
Tällä viikolla täällä on alkanut jo ihan Suomen kesäkelit, tänäänkin näyttäis jo +17 astetta olevan. Eilen tehtiin sen kunniaks jopa pikku retki Supergan Basilicaan. Kyseessä on siis kirkko korkealla kukkulalla ja sen lähellä on myös tapahtunut lento-onnettomuus, jossa kuoli koko Italian jalkapallojoukkue AC Torino vuonna 1949. Itse kirkosta en tajunnut sitten ottaa kuvaa, mutta pari kuvaa sisältä löytyy.

Vanha kuva, jossa näkyy Superga
Tytöt reissussa

Menimme kukkulalle bussilla, matka oli ehkä noin 5 kilometriä, mutkittelevaa ja jyrkkää tietä huipulle asti. Vaikka eilen olikin hyvin aurinkoinen päivä, niin oli hyvin sumuista ja näkymät alas eivät auenneet niin hyvin kuin olimme kuvista nähneet. Kirkko oli kuitenkin hyvin kaunis ja pääsimme käymään sen näköalatasanteella ilmaiseksi kun oli sumuista. Eipä se muutenkaan olisi ollut kuin 2 euroa opiskelijoilta ja 3euroa muilta. Sieltä näköalat olivat kuitenkin aika samat kuin koko kukkulalta. Jos on hyvä ja selkeä päivä niin kannattaa todellakin käydä ja kesäkaudella suosittelen enemmän, koska meidän paluumatka oli aika seikkailu.

Huipulla


Söimme lounaan nurmikkoalueella basilikan sivulla auringonpaisteessa ja siellä tarkeni jo topilla. Myös näköalatasanteella oli ihana auringon paahde, johon olisi voinut vain jäädä ottamaan aurinkoa. Lounaan jälkeen lähdimmekin katsomaan koska seuraava bussi alas lähtisi. Siinä sitten luimme aikataulua ja 20 minuuttia oli sen mukaan seuraavaan bussiin, mutta kun se oli kulunut ja vähän enemmänkin kysyimme paikallisilta apua aikataulun lukemiseen. No kävikin ilmi että aikataulu oli ilmeisesti ratikkaan jolla pääsee sinne. Kävimme katsomassa sen pysäkin ja eihän siellä ketään tai mitään ollut. Suljettuna talvikauden tai jotain. Sitten bussiaikataulun löydettyä totesimme että seuraava tulee 1,5h päästä ja päädyimme kävelemään.

Kämppikset näköalatasanteella

Hauskaa matkalla alas...

Kävelyä tuli ihan mukavasti harrastettua ja varsinkin kun pojat löysi jotain ihme reittejä, menimme ihan metsäpolkuakin välillä. Vähän reilu tunti siinä meni ja me kaikki kuusi selvittiin hengissä alas. Matkan varrella ei paljon naurattanut, mutta alhaalla oli kunnon voittajafiilis! Ja tänään huomasi jaloista että on tullut jotain eilen tehtyäkin. Tänään myös tulee kämppikseni tekemä traileri reissusta ulos :D Luvassa on kolme-osainen lyhytelokuva koko seikkailusta. Eduardo pitää siis videoblogia tästä vaihtoreissusta ja vloggaa lähes kaikesta mitä näkee. Vlogit on portugali ja englanti sekoitusta, mutta ihan suhteellisen ymmärrettävää. Youtubessa löytyy nimellä Ed Weirdo ja tässä linkki traileriin Superga 2014. Jostain syystä en saa suoraan youtube videoa tähän. Ainiin ja mua voi seurata myös instagramissa @kaisalai :)

Baci,
Kaisa

1 kommentti:

  1. Ciao Kaisa! Haukaoja postauksia, jäädään odottamaan hobittien videoblogin edistymistä. Mukavaa alkavaa viikkoa!
    t: Ammit & Kuino

    VastaaPoista